fbpx
rawpixel-626044-unsplash

Tindakan Anda Apabila Kecewa Dengan Prestasi Pekerja

Semua jenis pekerja yang anda ambil mempunyai tujuan yang sama iaitu: Siapkan Kerja Mengikut Arahan Yang Diberi dan Mendapatkan Hasil Yang Anda Harapkan. 

Jadi apabila  kerja mereka tidak disiapkan atau mereka gagal ikut arahan, anda jadi kecewa.

Mana-mana bisnes pasti menghadapi masalah kecewa dengan prestasi pekerja.

Tetapi hakikatnya dalam kebanyakan kes, pemilik bisnes lebih mudah nampak kelemahan pekerja berbanding melihat ruang untuk perbaiki cara mengendalikan pekerja.

Jadi apa yang anda perlu nilai untuk tahu adakah silap anda atau silap pekerja sendiri itu sendiri yang menyebabkan anda kecewa dengan prestasi pekerja.

Berikut merupakan 3 poin untuk pemilik bisnes semak sebelum menyalahkan pekerja atas prestasi kerja mereka yang tidak mencapai tahap yang kita mahu.

Sila skrol semula ke atas untuk lihat perenggan pertama. Ada yang kami hitamkan disitu.

Tiga benda yang kami hitamkan itulah yang anda perlu semak.

  1. Siapkan Kerja
  2. Arahan Yang Diberi
  3. Hasil Yang Anda Harapkan

Pertama : Siapkan Kerja.

Kenapa anda perlu semak diri anda sedangkan pekerja yang perlu uruskan benda ini?

Jawapannya : Kerana anda perlu kenal pasti adakah kerja yang anda beri itu benar-benar sesuai dengan pekerja yang anda ambil.

Ada masanya kesilapan pemilik bisnes adalah beri kerja yang pekerja itu sendiri memang tidak mempunyai kebolehan atau keupayaan untuk siapkan dari mula mereka bekerja.

Contoh yang selalu boleh dilihat adalah pekerja yang diminta untuk membuat sales juga diminta untuk membuat kerja-kerja marketing sedangkan skill set untuk sales dan marketing adalah dua benda yang berbeza.

Jika pada masa pekerja diambil bekerja, mereka sudah tahu mereka juga perlu menjalankan kerja-kerja marketing, dan masih menerima kerja itu tetapi tidak boleh perform, maka itu memang sudah sah salah pekerja.

Tetapi, jika sebagai majikan, anda meminta pekerja sales anda untuk buat marketing mereka sendiri untuk mencapai target sales mereka, ini bermakan anda telah SILAP beri kerja kepada pekerja dan menyebabkan mereka tidak siapkan kerja yang anda telah beri.

Jadi yang menyebabkan diri anda kecewa adalah diri anda sendiri.

Kedua : Arahan Yang Diberi

Bagaimana anda beri arahan tersebut?Anda perlu kenal pasti adakah betul anda beri arahan atau sebenarnya anda hanya sekadar bercakap lepas. Ini dua benda yang berbeza kerana pekerja akan ambil serius apabila anda memberikan arahan yang ditujukan kepada mereka dan bukan secara umum. Kunci disini adalah komunikasi. Cara anda menyampaikan arahan kepada adalah amat penting.

Adakah arahan anda disampaikan dengan jelas?Anda juga perlu tahu bahawa apa yang anda sampaikan kepada pekerja adalah jelas, tidak berlapik-lapik ayatnya dan mudah difahami oleh pekerja. Jika anda seorang yang sukar berkomunikasi, boleh jadi arahan anda adalah tidak jelas pada pekerja anda. Jadi pekerja akan lakukan apa yang mereka fahami daripada arahan yang mereka terima.

Jadi untuk poin ini, kata kuncinya adalah komunikasi. Jika anda tidak boleh berkomunikasi dengan pekerja anda, maka kekecewaan yang anda rasa apabila pekerja tidak ikut arahan yang diberi dan prestasi tidak dicapai bermula daripada diri anda sendiri.

Ketiga : Hasil Yang Anda Harapkan.

Anda tahu apa itu EXPECTATION  vs. REALITY?

Itulah yang anda perlu semak pada saat anda kecewa dengan staff anda.

Ingat lagi contoh pekerja yang sepatutnya buat sales perlu juga buat marketing? Secara logiknya kita sudah tahu pekerja tersebut tidak akan menjadi pekerja cemerlang kerana kerja yang bercanggah kemahiran dan hasil yang hendak dicapai juga berbeza.

Jadi apa yang majikan beliau mahu menjadi sesuatu yang hanyalah kekal sebagai EXPECTATION. Harapan semata-mata.

Berbeza dengan majikan yang memahami apa itu REALITY. Hasil yang diharapkan adalah sesuatu yang logik untuk dicapai dan pernah terbukti boleh dicapai.

Jadi jika anda meletakkan harapan yang tidak logik dicapai, sudah tentu anda akan kecewa.

Kesimpulan disini adalah ; anda sebagai pemilik bisnes dan juga majikan tidak boleh menyalahkan pekerja sepanjang masa. Anda perlu muhasabah diri anda dari 3 poin yang diberikan diatas untuk bantu anda menjalankan bisnes dengan lancar dan mendapatkan pekerja yang produktif.

Klik Disini untuk mengetahui cara mengalakkan pekerja anda produktif sentiasa.

Share this post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

1000 superfans!

Tinggalkan nama dan alamat emel di bawah untuk dapatkan konten premium tentang pengurusan 'HR' gaya korporat melalui emel.

4.7/5